Fascia

FASCIA is bindweefsel, een vlies, een netwerk van vezels, dat alles omgeeft en met elkaar in verbinding brengt binnen het lichaam (te vergelijken met het wit omhulsel en de witte draadjes rond en in een mandarijntje of appelsien). Dit is hetzelfde bij fascia in het menselijk lichaam.

Fascia is overal in ons lichaam aanwezig: hersenvlies, longvlies, hartvlies, buikvlies…

Het bindweefsel houdt onder de huid alle botten, gewrichten, spieren, bloedvaten, zenuwen en organen op hun plaats. Bovendien geeft het bindweefsel, naast het zenuwstelsel, ook veel informatie door aan de hersenen over de bewegingen die u uitvoert, de spanning, de toestand van de bloedvaten en de emotionele staat.

Het is een soort orgaan dat alles verbindt in ons lichaam en informatie deelt met onze hersenen.

Het bindweefsel is continu in beweging. Aanhoudende stress en ziekte kunnen deze interne beweging van het bindweefsel verstoren en zelfs deels blokkeren, waardoor de fascia verklevingen (aan elkaar klitten van weefsels) kan vormen.

Zowel door fysieke als psychische overbelasting kunnen er in de fascia verklevingen gevormd worden. Als de overbelasting te intens, te langdurig of te repetitief is, kan het lichaam die verklevingen niet zelf recupereren en is het aan ons, fasciatherapeuten, om die weefsels vrij te maken.

Ten gevolge van die overbelasting kunnen gewrichten, spieren en bloedvaten verkrampen. Dat kan niet alleen tot hoofd- en spierpijnen leiden, maar ook tot een verstoorde bloeddruk en bloedvoorziening richting weefsels en organen.

Ons bindweefsel beïnvloedt op die manier onze bloedcirculatie, ons bewegingspatroon, ons humeur, onze hormoonhuishouding en onze spierspanning.

Wanneer die verklevingen niet worden aangepakt, kunnen klachten zoals vermoeidheid, pijn, allergie, ontstekingen of verminderde immuniteit optreden.

Daarom moeten we meestal eerst de gevolgen aanpakken om dan naar de kern van het probleem te gaan.

Fascia neemt dus een belangrijke plaats in bij het optimaal functioneren van ons lichaam. Een verminderde werking van het fasciale systeem kan dus aan de basis liggen van heel wat gezondheidsklachten en aandoeningen.